Може ли стресът да причини пъпки - и как са свързани стресът и акнето?

Стресът може да причини или отключи пъпки и акне

Кожата е най-големият орган и е огледало за нашето физическо и ментално здраве. 

Както знае всеки, сблъсквал се с акнето, животът с предразположена към акне кожа може да е много стресиращ. Можете да прочетете повече за това в психологическото влияние на акнето.

В тази статия ще разгледаме влиянието, което психологическият стрес в личния или професионалния ни живот може да окаже върху телата ни като цяло и по-конкретно върху кожата ни. Ще изследваме връзката между стреса и акнето, как стресът може да причини или задълбочи петната и какво можем да направим, за да помогнем за намаляване на стреса и минимизиране на въздействието му върху кожата.

Какво представлява стресът и как възниква?

Стресът е нещо много индивидуално – за някои той е стимулант, а за други – напрежение1. А когато е източник на напрежение, хората реагират различно – някои се паникьосват от привидно дребни проблеми, докато други остават спокойни, когато се сблъскат с по-големи трудности.

Има разлика между „добрия стрес“ (еустрес) и „негативния стрес“ (дистрес). В стресови ситуации тялото произвежда хормони, като адреналина и кортизола, кръвното налягане се повишава и тялото преминава в режим на тревога. За нашите предшественици да бъдат в това състояние при опасни ситуации и да могат да се бият или да избягат е било полезно за оцеляването им.

Между 50 и 80 % от пациентите с акне са съгласни с твърдението, че стресът влошава акнето *1

Днес стресът се поражда от различни причини. Те могат да включват: психологически натиск, неудовлетвореност от работата, дистрес в личния живот, проблеми с роднини или приятели и болест. Напрежението продължава да расте, когато хората изпитват чувството, че от тях се очаква да изглеждат страхотно, да са здрави, да спортуват, да поддържат приятелства, да са добре осведомени и т.н. – и всичко това едновременно. Ясно е, че много от нас намират за все по-трудно да отговорят на тези непрестанно растящи изисквания. А последствията са очевидни – броят на психологическите нарушения, достигащи връхната си точка със синдрома на изгаряне, нараства от години.2

Как може стресът да причини или отключи появата на акне?

Стресът може да наруши метаболизма – може да имате трудности със заспиването, храносмилането ви страда, може да се чувствате подтиснати, както и да сте лесно раздразними и извън равновесие. А при много хора не след дълго се появяват и ефектите върху кожата – появява се сърбеж, с тенденция към зачервяване, и се появяват петна.

Емоционалният стрес отдавна се свързва с акнето, но проучванията сочат, че доскоро науката е подценявала въздействието му по отношение на тежестта на акнето.1

Стресът покрай изпитите значително влошава акнеичните симптоми на студентите

Когато сме стресирани, телата ни произвеждат хормони (като кортизола и произвежданите от надбъбречната жлеза андрогени), невропептиди (нервни протеини като ендорфините и инсулина) и възпалителни цитокини (дребни протеини, които предизвикват възпаление), които влияят на поведението на мастните жлези и могат да задълбочат акнето.1 Можете да откриете повече за мастните жлези в поява на акне и причините и отключващите фактори за акне. Можете да прочетете повече в акне и хормони.

Редица доклади от проучвания, много от които на базата на въпросници, сочат, че пациентите с акне свързват състоянието си със стрес, като между 50 % и 80 % от тях са съгласни с твърдението, че стресът влошава акнето.1 Проучване показва, че пациентите с акне съобщават за забавяне от два дни между стресовия епизод и момента на изостряне на акнето.1
Стресът може също така да накара някои хора да чоплят петната, което от своя страна да доведе до разпространяване на бактериите и допълнително възпаление, така че леките акнеични симптоми да се влошат. Това явление е познато като акне екскорие – можете да откриете повече за него в различните видове акне.

Проучванията сочат, че стресът забавя излекуването на вече появилите се петна с 40 % 3, увеличавайки времето за тяхното заздравяване.

Проучване на Университетската клиника по дерматология към медицинския факултет на Станфордския университет разкрива патогенна (т.е. болестотворна) взаимовръзка между хроничния стрес и влошаването на акнето.4

Когато нивата на стрес на участващите студенти нарастват – в периода на изпитите и при силно напрежение по отношение резултатите, в комбинация със свързаното с това недоспиване и промените в хранителните навици – се наблюдава увеличаване на интензивността на болката и значително удължаване на оздравителния процес. Освен всичко това се влошава и състоянието на кожата. 

Как изглежда акнето, причинено от стрес?

Акнето, причинено от стрес, се проявява с увеличен брой черни точки (затворени комедони), бели точки (отворени комедони) и пъпки. Можете да откриете повече за възникването на тези различни видове петна в поява на акне.
Съществуват много и различни форми на акне – можете да прочетете повече за тях в различните видове акне.

Съвети за намаляване на стреса

Ако всичко около вас изглежда пълен хаос и всички искат нещо от вас едновременно, не е лесно да запазите спокойствие. Ето няколко неща, които можете да опитате, за да запазите спокойствие и да станете по-устойчиви към ежедневния стрес:

Техники за релаксация
Автогенните тренировки, йогата, медитацията, уелнес терапиите и методите на традиционната китайска медицина (ТКМ) могат да ви помогнат да се отпуснете, да изградите положителна психическа нагласа и да подобрите самочувствието си.

Успокояващите техники могат да ви помогнат са държите под контрол пъпките, причинени от стрес

Спорт и упражнения
Спортът води до освобождаването на ендорфини (хормони на щастието) в тялото. Те ви помагат да се чувствате по-добре в кожата си и спомагат за релаксацията. По-добрата физическа форма също допринася за положителната самооценка. Научете повече в Акне и спорт.

Здравословна диета
Здравословната, балансирана диета с много пресни зеленчуци, плодове и ядки може да ви помогне да се справите по-лесно със стреса. Постарайте се да пиете повече вода и по-малко алкохолни и кофеинови напитки, тъй като те могат да провокират производството на инсулин и да увеличат стреса. Ще откриете повече предложения за това какви храни да ядете и какви да избягвате в как да променя диетата си, за да помогна на кожата си, която е предразположена към акне?

За още съвети как да държите стреса и петната под контрол прочетете съвети за намаляване на стреса.

*1 Impact of psychological stress on acne. Jović et al. Acta Dermatovenerol Croat 2017; 25(2): 133-141
*2 http://www.gostress.com/stress-facts/
*3 Marucha PT, Kiecolt-Glaser JK, Favagehi M. Mucosal wound healing is impaired by examination stress. Psychosom. Med. 1998;60:362-5.
*4 http://jamanetwork.com/journals/jamadermatology/fullarticle/479409)

Още по темата