Акне и спорт - Как влияят физическите упражнения върху пъпките и черните точки?

На всички ни е ясно, че спортът и физическите упражнения влияят положително върху нашето здраве. Нищо чудно, че лекарите и здравните експерти препоръчват редовни, умерени тренировки. Упражненията помагат за предотвратяване на най-често срещаните заболявания, дължащи се на начина на живот (диабет, високо кръвно налягане и т.н.). Хората, които водят уседнал начин на живот, са с много по-висок риск!

Спортуването също може да помогне за акнето. В тази статия ще разгледаме положителните ефекти, които спортът може да окаже върху кожата на петна и за какво трябва да мислите, докато спортувате.

 

 

Защо спортът и физическите упражнения имат положителен ефект

1. Физическите упражнения подобряват циркулацията
Хората, който редовно спортуват, подсилват цялото си тяло и подобряват циркулацията на кожата. Това е така, защото благодарение на по-бързото туптене на сърцето, дори най-малките капиляри (малки кръвоносни съдове по кожата) биват снабдени с повече кръв. Това придава на кожата по-розов и свеж цвят, докато имунната система на тялото укрепва. Полезен страничен ефект: възпаленията, които са често срещани при предразположената към акне кожа на петна, се лекуват по-бързо и се образуват по-рядко.
2. Физическите упражнения осигуряват повече кислород
Тези, които спортуват, буквално могат да си поемат повече въздух с течение на времето. Това е така, защото количеството на вдишания от организма въздух се увеличава. С времето може дори да се удвои! Поради това, разбира се, е най-добре да спортувате на свеж въздух, който е възможно най-чист.

Вдишването на повече въздух означава, че тялото ви получава повече кислород. Броят на кръвните клетки се увеличава, сърцето работи по-ефективно и органите биват по-добре снабдявани с кръв. Кръвното налягане се подобрява, както и жизнеността на кръвоносните съдове и тъканите. А този ефект е добър и за кожата ви, разбира се.

Спортът ви помага да се освободите от стреса

3. Спортът намалява стреса
Последните проучвания сочат, че стресът и акнето си влияят взаимно (можете да научите повече за това тук). Така че психологическият аспект на акнето не е за подценяване, тъй като негативният стрес може да направи кожата по-предразположена към възпаления и следователно пъпки.
От друга страна физическите упражнения намаляват нивата на хормони на стреса в тялото по естествен начин. Можете да релаксирате по-лесно – а това е добре и за кожата ви, разбира се.

4. Спортът „пречиства“ тялото
Същността на физическите упражнения е да ви изпотят. Това е хубаво, тъй като потта влияе положително: порите ви се отпушват и излишният себум и замърсяванията се премахват по естествен път.

Приемате лекарства за акне и искате да спортувате? Вашият лекар ще ви посъветва за какво трябва да внимавате.

Преди, по време на и след спорт: нашите съвети за вас

Съвет 1:

По-добре е да спортувате без грим
Когато спортувате, порите ви се разтварят, поради което е най-добре да избягвате дебелия слой грим, за да няма блокиране на естествената способност на кожата да диша. Когато потта се смеси с грима, това може да запуши порите.

Ако предпочитате да не спортувате без грим, най-добре използвайте лек, овлажняващ течен фон дьо тен.

Най-добре отстранявайте грима, преди да спортувате!

Съвет 2:

Използвайте продуктите за грижа за косата пестеливо
Балсамът без отмиване и други продукти, съдържащи мазнина, могат да потекат по лицето ви, когато се потите, и да запушат порите ви. Това може да доведе най-вече до появата на пъпки по челото ви.

Използвайте продуктите за грижа за косата възможно най-пестеливо!

Съвет 3:

Не забравяйте слънцезащитните продукти
Ако ви харесва да спортувате на открито, това е много хубаво – особено когато сте добре защитени от слънцето. Най-добрият вид продукт, който да използвате, е лек, матиращ слънцезащитен продукт, като например матиращия Слънцезащитен гел-крем за лице за мазна кожа на Eucerin. Прекалено наситените слънцезащитни кремове не са добър избор, тъй като могат да причинят появата на петна.


Разбира се, слънцезащитният фактор трябва да подхожда на вашия тип кожа. Ако не сте сигурни, по-добре изберете по-висок слънцезащитен фактор или потърсете съвет от вашия фармацевт или дерматолог. 

Вижте повече в защита от слънцето при акне

Защитата от слънцето е важна, когато спортувате навън!

Съвет 4:

Почиствайте фитнес оборудването преди използване
Оборудването във фитнеса е дом за всякакви видове бактерии. Щом сте го докоснали, значи те са преминали по ръцете ви, а след това бързо ще достигнат и лицето ви.

Не разчитайте на това другите да са почистили оборудването правилно, след като са го използвали – по-добре го направете сами! Хартиени кърпи и подходяща течност за почистване трябва да са достъпни във всяка фитнес зала.

Бъдете наблюдателни относно чистотата във фитнеса

Съвет 5:

Вземайте си душ след спорт!
Може да изглежда очевидно, но когато имате акне, къпането след спорт е особено важно. Защото когато се потите, порите на кожата се разтварят и замърсяванията и излишният себум биват изхвърлени от тялото. Но ако оставите потта да изсъхне по кожата ви, различните вещества отново се втвърдяват по кожата ви и запушват порите отново – идеалните условия за пропионибактериите, които предизвикват възпаление на кожата.

Така че поради това трябва да си взимате душ възможно най-скоро след спортуване и да измивате кожата си, особено засегнатата кожа (на лицето), с подходящ дерматологичен продукт, като например DERMOPURE Измиващ гел.

Когато се потите по време на спортуване, можете да избърсвате потта с чиста кърпа, особено в засегнатите зони.

Къпането след спорт е много важно, най-вече за кожата

Съвет 6:

Можете ли да използвате сауна, ако имате акне?
По принцип не е проблем да влезете в сауната, ако имате акне, дори тъкмо обратното. Тя стимулира циркулацията и укрепва имунната ви система. Освен кърпа, на която да лежите, трябва също да имате и друга кърпа, с която да избърсвате потта – малка кърпа за ръце ще свърши работа.

Съществува ли „спортно акне“?

Съществува нещо, наречено „стероидно акне“, което може да възникне в резултат на приема на лекарствени продукти за повишаване на спортните постижения, като например анаболни стероиди.

По принцип приемането на такива вещества не се препоръчва, тъй като те имат значителни нежелани реакции. Прекомерният бодибилдинг също не се препоръчва, тъй като повишаването на нивата на мъжкия полов хормон, тестостерона, може да причини акне или да го влоши. Умерените фитнес тренировки или спортовете за издръжливост са много по-добър вариант.

Не съм особено спортен тип човек – какво да правя?

Най-важното в случая е да изберете вид спорт или физическа активност, която наистина ще ви е приятно да практикувате! За предразположена към акне кожа на петна особено се препоръчват спортове за издръжливост като бягане, каране на кънки, плуване или колоездене, както и, разбира се, обща физическа подготовка на чист въздух.

Ако тези спортове не ви харесват, можете да получите подобен ефект от спортове като футбол, волейбол или тенис. Тренирането във фитнеса също е добра алтернатива.

За всички, които не са спортен тип, слушайте: нашите съвети за вас

  1.  Започнете с кратки тренировъчни сесии и след това постепенно надграждайте. Така запазвате мотивацията си и избягвате неуспехите.
  2. Не спортувайте сами: правете го по двойки или в група. Така е по-забавно, а и можете да се мотивирате взаимно.
  3.  Не забравяйте целта си: физическите упражнения ви осигуряват красиво тяло и чиста кожа! 

Още по темата